فقر در ماهور بیداد می کند
قشقایی
باتان اولدوز

ماهور میلاتون یکی از بخش های مهم شهرستان نوراباد ممسنی می باشد.از روستاهای خومه زار واقع در ضلع شرقی نوراباد شروع و شامل روستاهای برم سیاه٬مرغ ماهور٬بابامنیر٬میشان٬بیدرکرز٬تل نقاره ٬میلاتون و...می باشد.این منطقه قشلاق طایفه کشکولی بزرگ و تعدادی از تیره های دره شوری می باشد.ماهور دارای طبیعت زیبا و خاص در هر کدام از فصل های سا ل می باشد.طبیعت بسیار زیبای ماهور در اواخر بهمن ماه تا اواسط فروردین برای هیچکس جای فراموشی ندارد.

بسیاری از تیره ها و خانوارهای این دو طایفه در روستاهای این بخش ساکن شده و تعداد زیادی همچنان به زندگی دامداری سنتی خود پایبند و تقریبا 6ماه از سال را در این منطقه و بقیه را در ییلاق ها سپری می کنند. ماهور از بخش هایی است که توجهات دولتی و حکومتی به ان بسیار ناچیز بوده و هنوز بعد از گذشت سالها روستاهایی در ماهور داریم که ار نعمت بی کران اب مصرفی٬برق٬تلفن و...بی بهره اند.زندگی در ماهور فقط به نزولات جوی وابسته است.در ماهور اراضی نسبتاخوبی برا اهداف کشاورزی وجود دارد.گندم یکی از محصولاتی است که به صورت دیمی کشت شده و بهره برداری نسبتا خوبی دارد.

ماهور با زبان بی زبانی همت مسئولان را ندا می دهد که شاید...

به نظر من نوشتن چندین و چند دیوان هنوز کوتاهی ما  نسبت به مهربانی های ماهور را نشان خواهد داد.

وطن و زادگاهم را دوست دارم و به ان عشق می ورزم.

جناب اقای مقیمی٬معلم زبان انگلیسی سال سوم راهنمایی که خود از تیره ی یادکوری روستای میلاتون بودند٬ می گفت:

روزی یکی از دوستانم از کانادا به من زنگ زدن و گفتند:

همه ی جهان قربون ایران بره٬

ایران قربون فارس بره

فارس قربون ماهور بره

فقر در ماهور بیداد می کند.

ماهور میلاتون نزدیک به 150 روستا دارد.

                          از این میان می توان به روستاهای بابامنیر٬میشان٬مرغ٬صفربگی٬بیدکرز٬تل نقاره و۰۰۰اشاره کرد.

زندگی افراد در این منطقه بیشتر بر محوریت دامداری و کشاورزی می باشد.بخش ماهور میلاتون جز شهرستان ممسنی می باشد.ماهور مشکلات بسیار زیادی دارد٬که در ادامه به تک تک انها اشاره می شود.                     

مشکلات ماهور:

1)جاده ی ارتباطی ماهور تماما خاکی بوده و فقط مسیر اصلی ان از خومه زار به میشان تکه اسفالتی دارد که ان هم به زمان پهلوی دوم برمیگردد.

2)هیچکدام از روستاهای ماهور صاحب مرکز بهداشتی بیش از یک تخت نمی باشند.در بسیاری از خانه بهداشت ها به غیر از قرص سرماخوردگی بزرگسالان داروی دیگری یافت نمی شود. عشایران این دیار در بروز مشکلات در مواقع سخت سال اگر نتوانند خود را با داروهای محلی بهبود بخشند٬حداقل بعد از یک هفته به یک مرکز بهداشتی ٬می رسند .(ان هم در شهرستان های دور دست مانند نوراباد و کازرون).

بزرکترین مرکز بهداشتی ان در   بابامنیر قرار دارد که من شخصا به ان مراجعه کرده ام٬فاقد یک پزشک ثابت است.

3)بعد از گذشت 34 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و به قول مسولان مربوطه که مرتب دم از برکات ان میزنند٬هنوز روستاهایی در ماهور داریم که از امکانات اولیه اب و برق و ...بی بهره اند.

4)فقر در ماهور بیداد می کند.به جرات می نویسم که بیش از 80 درصد مردم ماهور زیر خط فقر زندگی می کنند.

5)چنان فقر اقتصادی و به تبع ان فقر فرهنگی بر منطقه حاکم است که اگر در روستاهی برقی کشیده می شود٬قبل از روشن شدن چراغ ان روستا کابل برق به سرقت رفته است.

اری.تمام مطالب بالا با سند قابل ارایه است.

6)عشایر منطقه در مسیر کوچ بسیار اسیب پذیر هستند.در برابر حوادث طبیعی مانند سیل٬طوفان هاو...همچنین بسته شدن ایل راه عشایر در طول مسیر بسیار انان را ازار می دهد.همچنین عدم وجود ییلاق های مناسب و اشغال انان توسط باغداران ...

7)عدم وجود اب اشامیدنی مناسب و بهداشتی .

8)عشایر منطقه ماهور در محل ها و قشلاق های کولورکریم و بند اسد و رمه چار و ماهور علی عسکرلو و...علاوه بر تهدید و سرقت های مالی انجام شده توسط اشرار(یاغی ها)٬دچار بی امنیتی محض هستند.کسی در انجا امنیت جانی ندارد.

این نوشته را صد در صد بپذیرید.جای هیچ گونه شک و تردید برای شما نباشد.

تیره های کوروش و جرکانی بیشترین خسارات را از این مخمصه دیده اند.

9)هیچگونه بحث و عنوانی راجع به اشتغال جوانان در این منطقه تعریف نشده است.به دنبال این بحران ٬جوانان ماهور به شهرها و شهرک های اطراف روی اورده و دست به کارهای کاذب می زنند که در نظام کاری اصطلاحی برای انان تعریف نشده است.

اری این است عواقب بی توجهی و بی عدالتی ها.

ایمان دارم که هر وجدان بیداری با خواندن این متن از خود بی خود خواهد شد.ولی از همین جا به راحتی می توان نتیجه گرفت که یا وجدان ها بیدار نیستند و هنوز در خواب اصحاب کهف به سر میبرند و یا اینکه اصلا وجدانی در کار نیست.

 

در ماهور میلاتون نزدیک به 20 حلقه چاه نفت در شرکت ملی نفت ایران به ثبت رسیده است و روزانه حداقل 40هزار بشکه نفت خام از انها استخراج می شود.

به نظر بنده اگر فقط و فقط 7تا 10درصد سود خالص نفت ماهور را به خود ان اختصاص دهند٬تمام فقر و بدبختی ها در ماهور ریشه کن خواهد شد.

 

چند راهکار و طرح پیشنهادی:

1)جدایی بخش ماهور از شهرستان نوراباد و الحاق ان به خشت و کازرون

2)از سر گیری پروژه های انتقال اب و برق به روستاهای محروم

3)تکمیل و از سرگیری جاده میشان به گناوه

4)انتقال اب سد چم شیر به قسمت زیربند ماهور و میشان و بیدکرز

5)توجه ویژه به دریاچه برم شور برای مقاصد گوناگون(ٔپرورش ماهی٬گردش گری و...)

6)استقرار درمانگاه شبانه روزی با کادری مجرب و در بعضی از مواقع سال به صورت سیار

7)اب اشامیدنی سالم و بهداشتی برای عشایر در مناطق قشلاق و ییلاق با تانکرهای مخصوص به جز تانکرهای حاوی اب برای دامداری.

8)بازگرداندن ایل راه عشایر به عنوان حق مسلم و قطعی عشایر

 

در پایان این را اضافه می کنم که در عجبم که ماهور در کدوم قسمت پازل فارس بوده که اینجوری مورد بی رحمی ها و فقر قرار گرفته است.

 

 

کدام مسوول يا نهاد  پاسخگوي اين اتفاقات مي باشد ؟

 

آيا بايد پذيرفت ک زندگي عشايري و کوچ تمام شده است ؟

 

آيا........... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

 

 

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

مهدی داور
ساعت13:40---30 شهريور 1393
با عرض سلام و احترام .ممنونیم از نوشته زیبایتان این عیب همه جا هست که هر مسئولی روز اول میگه همه کار میکنم اما همشون عشقه میزو صندلی دارن که برن زیر کولر گازی بشینن اگه اینا بلند شن کاری بکنن کی زیر کولر گازی بشینه

ﺳﻌﻴﺪ
ساعت0:39---14 اسفند 1392
ﺳﻼﻡ
ﺑﻪ ﻭﺏ ﺳﺮ ﺯﺩﻡ ﺑﺎ ﺗﺸﻜﺮ اﺯ ﺯﺣﻤﺎﺕ ﺳﻌﻴﺪ ﺷﻌﺒﺎﻧﻲ



موسی
ساعت16:30---27 بهمن 1392
هر چند که در بوشهر هستم..با دیدن عکسها وجودم را در طبیعت دیدم..خوشا به حال دوستانی که در طبیعت زندگی می کنند خدایا رذق وروزی حلال بده که واقعا تلاش وزحمت می کشنند..........شما دوست گرامی که زحمت کشیدی این عکسها را زدی سپاسگذارم

موسی
ساعت9:26---22 آذر 1392
سلام..زنده باد دوستان متشکر از گروه وبرنامه تان
پاسخ:ممنونم.اری فقر در ماهور بر طبیعت ان هم سایه افکنده است.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

من از طایفه ی کشکولی بزرگ٬تیره ی دیزجانی .ایلم و به دنبال ان طایفه ام را دوست دارم و به انها افتخار می کنم.قشقایی بوده ام٬قشقایی هستم و قشقایی خواهم ماند.تحصیلات ابتدایی را در چادر عشایری گذرانده و به دنبال ان راهنمایی را در شبانه روزی شهید بهشتی شیراز و دبیرستان را در شبانه روزی شهدای عشایر کازرون در رشته ریاضی به اتمام رساندم.مقطع کارشناسی را در دانشگاه ازاد استهبان در رشته عمران گذرانده و هم اکنون در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان٬مقطع کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی اب مشغول به تحصیل میباشم.این وبلاگ را به همراه دوستم٬محمد نادری کله لو از طایفه شش بلوکی ساخته و امید هست که ...
نويسندگان